Thursday, August 21, 2008

Na današnji dan

Za mir, prijateljstvo i čiste vode

21. 08. 2000. „ 25. - Slovenački plivač Martin Strel (1. X 1954, Mokronog), pod motom "Za mir, prijateljstvo i čiste vode“ preplivao je Dunav, od izvorišta u Nemačkoj do ušća u Crno more, oborio rekord i ušao u Ginisovu knjigu s više od 2.900 preplivanih kilometara. U pohod je krenuo 25. juna.

Martin Strel preplivao Amazon
oktobar 2007.

Boreći se protiv vrtoglavice, mučnine, dijareje i sunčanice, Martin Strel (52) je postao prvi čovek u svetu koji je uzduž preplivao Amazon!

Preplivao je ukupno 5.265 kilometara za 66 dana, prelazeći u proseku 52 milje dnevno. Na kraju puta, u Belemu, jedva je imao snage da izađe iz vode. Strel je poznat kao plivač maratonac i do sada je slične poduhvate imao na najpoznatijim svetskim rekama: Jangceu, Misisipiju i Dunavu.

Ipak, preplivavanje Amazona nosilo je brojnije opasnosti, ali je Slovenac uspeo da ostvari cilj četiri dana pre planiranog roka. U Amazonu žive pirane, krokodili, razne vrste ajkula i anakonde. Strel se nije obazirao na savete prijatelja i lekara da se ne upušta u toliko rizičan poduhvat.

Najkritičniji trenutak u postavljanju rekorda slovenački plivač je imao u četvrtak kada su plimni talasi zbog blizine okeana bili toliko jaki da su ga vraćali unazad.

„Verujem da su se divlje životinje u Amazonu navikle na mene. Plivao sam s njima skoro 70 dana i mora da su mislile da sam jedan od njih. Sve me boli, jedva sam uspeo da izađem iz vode uz pomoć prijatelja“.

Nakon što su ga prijatelji i medicinsko osoblje, koje ga je sve vreme pratilo, izvukli iz vode, Strel je prebačen u lokalnu bolnicu na pregled:

„Pregled je dobro prošao, sve je u redu sa srcem, samo sam iscrpljen.“

„Imao sam sreće, zaobišao sam rukavce sa piranama i pijavicama. Izbegao sam i ajkule koje inače žive u okeanu, ali su se navikle na život u Amazonu“.

Tokom poduhvata on je smršao čitavih 12 kilograma, a nekoliko dana po polasku, zbog jakog sunca je zadobio opekotine drugog stepena na licu, pa je morao da nosi masku.

Na pitanje koji će mu biti naredni poduhvat, Strel je duboko uzdahnuo i odgovorio:

„Mislim da neću ići na Nil. To je dugačka reka, ali nije izazovna kao Amazon, više liči na potok u poređenju sa ovom rekom, koja je mnogo moćna.“

Iz Ginisove knjige rekorda saopšteno je da će im trebati nekoliko nedelja pre nego što podvig Martina Strela bude zvanično verifikovan.

Četvrti rekord u karijeri

Slovenačkom plivaču Martinu Strelu je ovo četvrti put da postavlja svetski rekord u dužini plivanja u reci. Prethodno je 2000. godine plivao 3.004 kilometra Dunavom, dve godine kasnije je 3.797 kilometara savladao u Misisipiju (SAD), a dosadašnji rekord od 4.003 kilometra isplivao je 2004. u kineskoj reci Jangce.

izvor www.blic.co.yu

No comments: