Wednesday, July 30, 2008

Haruki Murakami - šta početnici mogu da nauče




Ja sam veliki fan japanskog pisca Harukija Murakamija.
Njegov genij se ogleda u disciplini, fokusiranosti i odlučnosti. Doživljavam ga kao virtuelnog zen majstora - otelotvorenje mudrosti, strasti, veštine i izuzetne volje. Elementi njegovog dela i živone priče su inspirativni i veoma korisni za svakog početnika. Bilo da je početnik pisac, ili početnik u bilo čemu.
Šta, početnici u modernoj tehnologiji mogu da nauče od ovog japanskog literarnog mastora.
Njegova dela u Srbiji objavljuje Geopoetika.

Pronađite svoju strast i posvetite joj se

Mukarami je svoje prvo delo napisao u 29. godini. Jednog dana, gledajući bejzbol, shvatio je da mu je suđeno da bude pisac. U to vreme je bio vlasnik džez bara, ali je iskustvo koje je imao gladujući bejzbol bilo snažno. Počeo je da piše i u narednih nekoliko godina njegov život se promenio.
Bilo da ste bloger ili inžinjer softvera, imali ste isto iskustvo: post koji treba napisati; deo koda koji mora da postoji. Ovi trenuci prosvetljivanja su dragoceni i valja ih slediti kad god je to moguće.
Murakami je morao da bira između svog posla i karijere pisca. Iako je budućnost bila neizvesna, on se posvetio pisanju i prodao svoj džez bar. Ubrzo je shvatio da njegovo pisanje ispašta jer on nije u formi. Prestao je da puši i počeo da trči. Danas je on maratonac koji svakodnevno trči.
Na svakom početku ste pred izborom. Posvećenost, fokusiranost i potpuna predanost su ključ svega. Uvek će biti prepreka, ali ako znate svoj cilj lako ćete ih prebroditi.

Držite se onoga što znate
Pročitao sam Murakamijeve romane pre njegovog autobiografskog dela. Sada sam shvatio koliko je njega u njegovim delima. Njegove knjige učestalo govore o džezu, "Južno od granice, zapadno od sunca" je roman o vlasniku džez bara. Murakami voli mačke i koristi ih za stvaranje jedinstvene, hipnotišuće proze. Pre svega Murakami piše o ljubavi, strasti i usamljenosti.
Pre nekoliko godina sam odlučio da investiram u nekretnine na Floridi. Bio sam uzbuđen, mnogo sam istraživao i potražio savet svoga tasta, iskusnog poslovnog čoveka. Njegov savet je glasio: "Drži se onoga što znaš."
U početku sam bio razočaran, ali sam ubrzo shvatio da je u pravu. Ja sam programerski inžinjer i tehnološki investitor. Treba da se držim svog polja.
Mnogi pojedinci i kompanije, radeći u oblastima koje ne poznaju, GREŠE. Neki uspeju, ali većina ne uspe. Najbolje je raditi u oblasti u kojoj ste ekspert ili o kojoj mnogo znate.
To će vam dati čvrstinu i osigurati vas od gubljenja vremena.

Na startu jednaki, na cilju prvi
Murakamijev život je rutina. Ustaje u 5, na spavanje odlazi u 20. Ne praktikuje kasne večere i izlaske. Svakodnevno trči i radi na svojim knjigama. Svoju magiju postiže ravnomernim svakodnevnim naporima.
Kada je Bred Feld, tehnološki pionir i maratonac, trčao svoj 11. maraton, ponovo je shvatio važnost ove lekcije. Napisao je: "Krenuo sam žestoko. Previše žestoko. Maratonsko pravilo broj 1 glasi: NA POČETKU ČUVAJ SNAGU ZA KRAJ. Prošao sam polovinu trke (13,1 milja) za 2:20. Na petnaestoj milji sam usporio, misleći da još imam šanse za cilj, ispod 5:00, pa sam cilj "ispod 5:00" zamenio za "završi trku". Prvi put sam shvatio važnost ove strategije gledajući kako Keti Frimen osvaja zlato na 2000m u Sidneju. Pobedila je trčeći kao robot, ne promenivši brzinu tokom cele trke.
Počeci su napeti. Trči prebrzo i sagorećeš. Mnogi mladi misle da su počeci kao sprintevi, da se treba zaleteti od starta ka cilju.

POČECI SU KAO MARATONI, zato polako.

Nikad ne popuštajte, uvek težite ka kreativnosti

Ono što kod Murakamija pleni je njegova kreativnost. Od njegovih knjiga najviše mi se dopada Wind-up Bird Chronicle (koja još nije prevedena na srpski), hipnotičko iskustveno remek delo. Čitajući ga bićete u svetu mističnih slika, ideja i likova.
Svaki Murakamijv roman je drugačiji. On se nikad ne smiruje, uvek je u potrazi za novim načinom izražavanja. Upečatljivo je to što tvrdi da mu nije lako da piše. Njegova dela su pažljivo stvarana. Izgledaju kao rezultat čiste strasti, ali nisu. On traži način da promeni metod kojim je stvarao juče i krene u istraživanje neistraženog.
Strast i kreativnost su dva osnovna faktora svakog početka. Bez ovih ključnih sastojaka nema uspeha. Jer, kao što umetnik mora uvek nanovo da se preispituje, to mora i početnik.
Neka vas ne povuče talas kreativnosti, neka to bude potraga i volja da se ne smirite dok ne ostvarite svoje snove.

Zaključak
Velike kapi znoja mi se slivaju niz lice dok trčim uzbrdo. Blaga letnja nedelja u Nju Džersiju i ja uživam u svom redovnom trčanju. Sa svakom kapljicom znoja, delovi ovog posta se kristališu u mojoj svesti. Znam da moram da ga napišem, jer će Murakami značiti vama koji ćete ovo pročitati. Uspinjući se razmišljam o tom čoveku, njegovoj volji, njegovoj mašti.
Brži ritam čujem sa mog iPoda, ali ne ubrzavam.
OVO JE MINI-MARATON KOJI TRČIM RAVNOMERNO RAZMIŠLJAJUĆI O KREATIVNIM I KUL STVARIMA.

Hvala Alexu Iskoldu za ovaj članak.

Očekujemo vaš komentar.






No comments: