Wednesday, March 25, 2015

Vir ponekad pustim da me nosi, nekad mu kažem da se nosi

1974. Vir, roman koji je dobio Ninovu nagradu, najkraćeg naziva, sa samo tri slova u naslovu. Jure Franičević Pločar rođen na Hvaru na kom sam sa Zoe bio 2005. Rođen kao šesto dete, kao što je moj otac Jovan bio jedno od šestoro dece. Roditelji nisu znali da su rodili pisca, jer roditelji nikada o detetu ne razmišljaju da će biti pisac, slikar, gitarista. Pločar, koji je počeo pisati za vreme II svetskog rata. Prvi roman, Gluha zvona, je objavio 1956. godine kada sam se rodio, zvona nisam čuo.
Vir je objavljen 1974. Tek 2013. Goran Gocić dobija Ninovu nagradu, za roman koji u naslovu ima, takođe, tri slova Tai. Kada mi je Goran potpisivano knjigu u narodnoj biblioteci, razmišljao sam da svoj roman nazovem Zid, i da to bude treći roman tako kratkog naziva. Vir, Tai i Zid. Ali sam već sutradan odustao.
U užem izboru za Ninovu nagradu Usta puna zemlje Branimira Šćepanovića i Foliranti Mome Kapora. Danas mi se čini da su nam usta i sećanje ostala puna foliranata. Momo Kapor je pisao za Nin, ali Ninovu nagradu nije dobio. Ako bih svoj roman nazvao Zoe i dobio Ninovu nagradu, nagradu bih poklonio Momi Kaporu koji je takođe, napisao roman Zoe, ali nikada nije dobio Ninovu nagradu, jedinu nagradu koju je želeo da dobije. Bio bi to treći roman najkraćeg naziva, od tri slova.
Kod nagrada je uvek tako. Možeš da imaš odlične romane, i da godinama ulaziš u najuži izbor. Ali da tvoji romani gube trku u poslednjim santimetrima trke. Sve dok ne dođe dan kada više nemaš roman.I ne mogu da ti daju nagradu, jer se nagrada daje za roman te godine.
Vir je prirodna pojava, ali se osećamo neprirodno kada nas uhvati. Kružno kretanje vode kada su sudare struje. Ima i mesto Vir u Crnoj Gori i Francuskoj, i ostrvo Vir i film Vir i roman Vir.
1974. u EI Nišu je počela proizvodnja TV aparata u boji. Ali je crno ostalo crno.Deda je rekao da je na crno-belom programu zamišljao boje, ovako je sve servirano.
Aleksandar Solženjicin je proteran iz SSSR-a, a dobitnik je Nobelove nagrade za književnost.
Skupština SFRJ je donela novi Ustav koji je bio najduži ustav na svetu.
Završena je Beograđanka ispod koje je bio kisok sa najboljim vršlama.
1974. godine Tito je proglašen za doživotnog predsednika. Izašla iz proizvodnje prva generacija Golfa. Koji i danas živi na našim putevima. Mada i Tita često spominju, naročito kada zalutamo na putu kojim idemo, pa nam treba neko da nas vadi.
1974. je izmišljena Rubikova kocka koju do danas nisam ni pokušavao da rešim. Uvek sam više voleo šareno, nego jednobojno.



No comments: