Sunday, March 1, 2015

Uloga moje porodice u mojim životnim ulogama

1969. godina. Prvi put imam 13 godina. Kada budem imao nekih drugih 13 godina, sledeći put, drugačije ću ih potrošiti, ima da ih rastegnem na dve godine.
Bora Ćosić objavio prvi roman Kuća lopova one godine kada sam se rodio. Iste godine kada se rodio Bora, dorila se i moja majka Emilija, Ema, keva, žena moga oca, svekrva koja je imala tri snaje, koju je najviše poštovala Zoe, treća snaja. 
Bora se u Beograd iz Zagreba seli i nastavlja školovanje, a ja dolazim u Beograd nakon školovanja. Uloga moje porodice se u mom životu smanjivala kako se smanjivala porodica. Bora je rekao za sebe: Rođen u Zagrebu, umro u Beogradu, živim u Berlinu. 
Uloga moje porodice u svetskoj revoluciji  je prvo objavljena kao nezavisno izdanje. Moj roman ću prvo objaviti u svojoj izdavačkoj kući, nezavisnoj od bilo koga. Onda ću je ponuditi onima koji imaju lance knjižara. Roman koji ću objaviti prvo će se pojaviti kao jedna strana, a nakon toga će se prvo izdanje dopunjavati novim stranama, novim poglavljima, menjati, pretumbavati, pa će prvo izdanje imati najviše praznih strana. Znam da će čitaoci biti zbunjeni, ali uvek su bili razmaženi, kupe knjigu i žele da bude napisana od početka do kraja. Kao da pisac uvek zna da napiše kraj.
U Pragu se zapalio Jan Palah. Nekada su spaljivali žene osuđujući ih da su veštice, a sada se zapalio čovek jer živi u zemlji koja je veštica prema svom narodu. Pisac može da se zapali na trgu, može da zapali svoje knjige, i da počne da piše neke nove. Knjige uvek sagore svoga pisca, pa na kraju one ostanu, a pisac se pretvori u pepeo.
Ugrađeno je prvo veštačko srce sa kojim je pacijent živeo četiri dana. Kada u budućnosti budu ugrađivali pravo srce u robote, oni će postati pisci, bez srca umeće samo da slažu reči.

Više od pola preduzeća u socijalističkoj Jugoslaviji nisu sposobna da izmiruju svoje obaveze na vreme zbog nelikvidnosti i viška zaposlenih.Ništa se ne menja vremenom. Firme uvek imaju više zaposlenih nego što im treba, samo im nekada dobro ide, pa to mogu da izdrže. Tako je i moja firma imala i deset zaposlenih. Da sam tada ostao bez radnika, danas bih imao bogatstvo. To što nisam bogat, znak je da sam kasno otpustio radnike za koje nije postojao posao.
Čovek se prvi put sputio na Mesec, što je za Nila Armstronga bio mali korak, ali za nas ostale na Zemlji veliki. Kasnije su oni koji su bili na Mesecu došli u Beograd.
Predstava Kad su cvetale tikve skinuta sa repertoara JDP-a na intervenciju Tita u Zrenjanjinu, Tita koji je ostao poznat i po tome da je slao na odmor na otok one koji su sa njim sadili tikve i ostalo povrće koje može da se omlati o glavu.
Poslata prva poruka preko ARPANET-a, prethodnika Interneta. Onda su poruke počele da se umnožavaju, kao kada se oplođena jajna ćelija deli na dve pa dve na četiri. Sve dok se ne rodi čovek, kao poruka nad porukama.
Poslednji roman Bore Ćosića Mirni dani u Rovinju kao katalog predmeta u kući kroz koju su prolazili ljudi, uvek prolazili, ostajali samo u predmetima. Na buvljaku nijedan od predmeta ne bi bio ono što jeste. Jer predmeti nemaju pohranjenu priču o sebi kojoj bi se pristupilo pre USB-a. Ovako svaki predmet ima samo spoljašnost, a unutrašnjost krije u onima kojih više nema. Iako mu je vrednost neprocenjiva, skrivanje unutrašnjosti, skrivanjem priče, on izgubi vrednost i lako završi u kontejneru. Knjiga Uloga moje porodice u svetskoj revoluciji sa posvetom je priča za sebe, više od same knjige. Stupio sam u vezu sa nekim sa Kupinda i poželeo da dođem do knjige. Samo 150 dinara. Još ako ima posvetu. Još ako prodavac zna nešto o posveti.

No comments: